We ervaren momenteel problemen met de website, mogelijk heb je daar last van

Scholen moet veel voorzichtiger zijn met algoritmes

Het gebruik van systemen die op algoritmes werken is in het onderwijs enorm toegenomen. Een bekend voorbeeld zijn de adaptieve lesmethodes die veel scholen gebruiken. Het College voor de Rechten van de Mens waarschuwt voor het kritiekloos inzetten hiervan. Volgens het College zitten er risico’s aan het inzetten van algoritmes, maar zijn scholen zich hier niet bewust van. De leerkracht moet te alle tijden de regie houden. Maar veel van de systemen zijn in handen van een paar grote spelers zoals Google, Apple en Microsoft. We worden dus heel makkelijk afhankelijk van slechts een paar bedrijven, die hier snel sturend en bepalend in worden. Dat is volgens het college in strijd met de keuzevrijheid van scholen.

Bovendien blijkt uit meerdere situaties dat het klakkeloos volgen van algoritmes makkelijk tot enorme impact leiden. Denk aan de toeslagenaffaire en de problemen bij DUO. In scholen kunnen algoritmes bijdragen aan het vergroten van kansenongelijkheid. Deze systemen kunnen bijvoorbeeld verkeerde conclusies trekken, omdat ze uitgaan van een beperkte groep leerlingen waar de systemen op zijn getest.

Het is dus heel belangrijk dat scholen kritisch en zelfsturend blijven bij het gebruik van programma’s met algoritmes.

Bron: NOS

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Myndr is de meest flexibele internetfilter voor in de klas. Als leerkracht bepaal jij waar de leerlingen online bij kunnen.

Vrijblijvende proefperiode