Binnenkort wordt digitale geletterdheid onderdeel van het curriculum op de basisschool. De conceptkerndoelen van het SLO liggen inmiddels klaar. Het doel hiervan is leerlingen ‘op te leiden tot actieve en kritische burgers door ze kennis en vaardigheden mee te geven over digitale technologie, privacy, data, programmeren en AI.’ Voor scholen is dit een behoorlijke taak erbij. En al zijn al heel veel scholen actief met digitale geletterdheid aan het werk, toch kan het een opgave zijn dit in het programma op te nemen.
Carolien van Rens, senior onderzoeker bij het iXperium en lid van de adviesraad, heeft een paar tips.
- Begin klein. Ga het gesprek met elkaar aan en stel de vraag: wat vinden we hier als school nu eigenlijk van? Zo krijg je zicht op hoe je je verhoudt tot de kerndoelen Digitale Geletterdheid.
- Werk vooral samen. Breng met elkaar in beeld waar je nu staat, waar je naartoe wil en wat daarvoor nodig is. Het is goed om te beginnen met je huidige aanbod in in kaart te brengen: wat doen we nu al op het gebied van digitale geletterdheid en in hoeverre voldoet dat aan wat er gevraagd wordt in de kerndoelen?
- Ga werken met een doorlopende leerlijn. Op dit moment wordt er veelal versnipperd aandacht besteed aan digitale geletterdheid. Momenteel werken de ontwikkelaars van het SLO aan een doorlopende leerlijn Digitale Geletterdheid. Houd scherp voor ogen dat de kerndoelen geen afvinklijstje zijn, maar een set aan doelen die elkaar allemaal versterken.
(beeld: kerndoelenboekje SLO)
Bron: iXperium Centre
Reacties