De eerste weken na de vakantie vormen dé periode om de toon te zetten voor het nieuwe schooljaar. Wil je dit jaar minder ruis als je leerlingen online gaan werken, maak dan direct duidelijk welke rol laptops en andere devices in jouw klas hebben. En welke afspraken daarbij horen. Want de omgang met digitale middelen heeft invloed op het leerklimaat in je klas.
Afleiding hoort erbij
Devices vormen een wezenlijk onderdeel van de dagelijkse lespraktijk. Maar ze brengen ook onrust mee. Dat komt omdat op internet alles kan. Een leerling die voor schooltijd nog een game op de laptop thuis speelde, voelt het verlangen het level uit te spelen als de laptop op school opengaat. En een leerling die eerder klaar is met een opdracht, wil maar al te graag even op spelletjes.nl. Als de scheidslijn tussen wat ze op school en wat ze thuis op de laptop doen dun is, ben je snel de grip op hun aandacht kwijt. Dit kun je voor zijn! We geven je drie tips voor digitale duidelijkheid.
Drie tips voor digitale duidelijkheid
Kinderen komen immers op school om te leren. Entertainment, zoals games en leuke filmpjes, is ontzettend leuk, maar niet bedoeld voor leren. Entertainment hoort dus niet thuis op school. Het lastige is dat leerlingen een laptop krijgen om te leren, maar direct toegang hebben tot alles van internet. Dus ook entertainment. En de verleiding daarvan voelen ze constant. Het is dus nodig dat je duidelijk bent hoe zij de laptop op school horen te gebruiken.
Dit doe je door in de klas de scheidslijn tussen schooltijd en vrije tijd te hanteren. Wat niet bij leren hoort, hoort niet in de klas. Haal entertainment dus uit de schoolcontext. Want als je entertainment, al is het maar op bepaalde momenten, een plek geeft in de klas, dan wordt het klaslokaal een omgeving waar dat bij hoort. Of in ieder geval tot de mogelijkheden behoort. En dat is een deel van de onrust die online werken met zich meebrengt. Hoe meer je de scheidslijn hanteert, hoe meer digitale duidelijkheid.
Misschien vind je dat rigide klinken. Niet even op YouTube als een leerling eerder klaar is? Maar dat is toch leuk? Ja, dat is zeker leuk. Dat is de vraag niet. Maar zie het eens zo: het entertainment op internet is digitaal speelgoed. En geen school vindt het prima als een leerling onder de les constant speelgoed tevoorschijn haalt. Ook niet als het eerder klaar is. Speelgoed is voor thuis. Wat jij persoonlijk onder speelgoed vindt vallen en wat niet, is natuurlijk aan jou. Als het voor je leerlingen maar duidelijk is.
lees ook:
lees verder onder deze leestip
vervolg van het blog
En wat als een leerling dan toch gamet onder de les? Of zit te chatten met een vriendinnetje op een andere school? Het is belangrijk dat je hier schoolbreed afspraken over maakt, zodat er geen verschillen in klassen onderling ontstaan.
De afgesproken consequenties moeten natuurlijk passen bij jullie visie op digitale middelen en de ruimte die ze innemen in de lespraktijk. Als je veel op de computer werkt is het niet passend dat een leerling een hele dag offline moet werken. Je kunt hier ook samen met je leerlingen over nadenken. Wat vinden zij een passende consequentie als iemand online andere dingen doet dan de bedoeling is op school?
Voor leerkrachten is de online scheidslijn tussen schooltijd en daarbuiten snel vaag. Onder lestijd kun je mails van ouders krijgen, of een appje van de kinderopvang. Het loopt allemaal door elkaar. Maar zo wordt je aandacht steeds heen en weer geslingerd. Ook voor jezelf helpt het als je digitale duidelijkheid creëert. Stel jezelf de vraag: moet dit op dit moment?
Om helderheid te krijgen onderscheid je drie momenten: onder lestijd, tijdens pauzes en na schooltijd. Bepaal wat je bij elke tijd vindt passen. Wanneer beantwoord je bijvoorbeeld appjes? En mails? Als je daar kaders voor maakt, geeft dat direct rust. Stel dat je alleen nog na schooltijd je mail bekijkt, dan heb je ook niet de neiging om onder lestijd toch even die vraag van een ouder te beantwoorden. Zo zorg je ervoor dat je aandacht minder verdeeld raakt tijdens de schooldag. En zien je leerlingen dat ook jij kaders hanteert en dat draagt bij aan digitale duidelijkheid in de klas. Zij kaders, jij kaders.
Deze tips komen uit interviews met leerkrachten uit het basisonderwijs.
Lees ook:
lees verder onder deze leestip
vervolg van het blog
Zet afleiding uit
Leerkrachten die digitale middelen een duidelijk afgebakende plek geven ervaren dat leerlingen zich minder snel laten afleiden. Wil je ervoor zorgen dat je leerlingen sowieso minder afgeleid worden, probeer dan de Myndr-switch. Daarmee filter je standaard afleidende reclame en pop-ups en kun je bovendien alles wat je leerlingen op dat moment niet van internet nodig hebben, gewoon even uitzetten.
Je kunt de Myndr-switch 6 weken vrijblijvend proberen. In deze periode helpen we je om het internet op school veilig te reguleren. Meld je aan en je kunt gelijk beginnen!
* Je ICT beheerder kan kosten in rekening brengen voor het installeren van de gratis Myndr plugin.
Reacties