We ervaren momenteel problemen met de website, mogelijk heb je daar last van

Mediawijsheid is dus echt niet mijn ding

Mediawijsheid

Door Linda van Aalderen — 4 oktober 2024

Leestijd: iets meer dan 3 minuten

‘We hebben de Green Screens binnen! En de bijgeleverde software heeft echt toffe edit-applicaties. Dat gaan de leerlingen vet vinden!’ 

‘Oh, te gek. Ik vind wel dat we het eerst moeten hebben over potentiële data leaks binnen Google Cloud voordat we ze daar de shoots op laten plaatsen. Zeker met het normenkader IBP in het vooruitzicht.’

‘Heb jij ze die introductieles over cyber security al gegeven dan?’

‘Nee, ik heb ze de vorige keer een script laten maken met ChatGPT voor hun VR-ervaring. Daar gaan we morgen mee verder.’

U bedoelt?

Ben jij ook iemand die nu denkt: waar hebben ze het over? Soms heb je het gevoel dat je als leerkracht weg zou moeten lopen met de nieuwste technische ontwikkelingen, maar wat als je nou helemaal niets hebt met al dat digitale? Hoe ga je daarmee om in je lespraktijk? En vooral: hoe ga je Mediawijsheid geven?

Echt geen digibeet

Je weet hoe je het digibord moet bedienen en je maakt je lessen heus niet op papier. Maar dat is wat anders dan leerlingen de weg wijzen in het digitale landschap; ze vertrouwd maken met de do’s en don’ts op social media; ze kaders leren hoe ze online gezond met hun privacy omgaan. Daar heb je zelf behoorlijk wat kennis voor nodig. En laat je hart daar nou net niet liggen. Jij zit amper op social media, leest veel liever een boek dan een blog en koopt nieuwe sokken gewoon in de winkel.

Speciaal voor jou : 3 tips voor de leerkracht zonder digitale ambities

  1. Je hoeft niet alles zelf uit te zoeken.

Allereerst komt Mediawijsheid niet uit de lucht vallen. Al jaren vindt dit thema steeds meer een plek in het onderwijs. En daar hoort het ook. Want op school werken leerlingen online. Als je je leerlingen ergens mee laat werken, moet je ook zorgen dat ze het gereedschap hebben om dat goed en veilig te doen. Voor gym hebben ze veilige toestellen nodig en geef je instructies om ongelukken te voorkomen. Bij digitale middelen is dat net zo. 

Maar je staat natuurlijk niet alleen. Je hebt de school achter je met een schoolbeleid op digitale middelen, je hebt de politiek achter je met richtlijnen over wat kinderen nodig hebben en je hebt instanties en bedrijven die dat alles vertalen naar de praktijk. Maak daar zo veel mogelijk gebruik van, zodat je het wiel zelf niet hoeft uit te vinden. 

Zo is er een lijst met wat de leerkracht nodig heeft, zijn er artikelen met allerlei kanten-klaar lesmateriaal en is er zelfs een compleet handboek digitale geletterdheid.

lees verder onder deze leestip

Media-empowerment

Met Media Empowerment leren kinderen regie te nemen over wat digitale media met hen doet. En dat is nodig om écht mediawijs te worden.

vervolg van het blog

lees verder onder deze leestip

Leerlingen aan het roer

Hoe je als leerkracht gebruik kan maken van de digitale kennis van je leerlingen.

vervolg van het blog

lees verder onder deze leestip

Dat is luxe! Een extra onderwijsassistent voor Digitale Geletterdheid

“We zijn continue bezig de kinderen bewust te maken van de gevaren en de idealen van internet.”

vervolg van het blog

  1. Verdeel taken

Wat moet er gebeuren om mediawijsheid in je klas te geven? Maak met collega’s een overzicht van alles wat daarbij komt kijken. Een leerlijn maken, onderwerpen in kaart brengen, lessen maken, materiaal aanschaffen. Bekijk vervolgens hoe je de taken kan verdelen. Kies een taak die je het meest aanspreekt. Heb jij minder met de inhoud? Misschien past een lesschema maken op basis van de ideeën van je collega wel meer bij je. Zo houd je het zo dicht mogelijk bij jezelf. Er zijn verschillende bedrijven die hier blauwdrukken voor hebben. Ontwikkelaar Basicly heeft bijvoorbeeld een totaaloplossing voor het beginnen met mediawijsheid in de school. 

  1. Zet je leerlingen zelf aan het werk

Geef mediawijsheid met je leerlingen vorm. Bedenk samen thema’s die aan bod moeten komen en verdeel ze onder je leerlingen. Laat ze er zelf een lesje over maken die ze aan elkaar geven. Druk ze op het hart dat ze er ook vragen over moeten kunnen beantwoorden. Zo verdiepen ze zich echt in het onderwerp. Volgens prof. Esther Rozendaal leren kinderen veel meer over mediawijsheid als ze zelf actief bij de lessen betrokken worden. En jij hoeft alleen maar een opdrachtenvel te maken. Oké, zo simpel ligt het misschien niet. Maar met het materiaal dat je leerlingen inbrengen heb jij veel handvat om het een stukje verder te brengen. Je kunt dan gericht informatie of een kant-en-klare les over het onderwerp zoeken.

Mediawijsheid voor iedereen

Hoe je het ook wendt of keert: iedereen moet zich online veilig kunnen bewegen en zal daar vaardigheden en kennis voor moeten opdoen. Ook als het je wat minder ligt, komt dit onderwerp daarom op je bordje te liggen. Trek het zoveel mogelijk naar je toe en doe het samen!

Door Linda van Myndr

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Probeer Myndr kosteloos uit

Je kunt de Myndr-switch 6 weken vrijblijvend proberen. In deze periode helpen we je om het internet op school veilig te reguleren. Meld je aan en je kunt gelijk beginnen!

Aanmelden proefperiode
  • Meteen beginnen
  • Geen aanpassingen op het netwerk
  • Geen kosten vooraf *

* Je ICT beheerder kan kosten in rekening brengen voor het installeren van de gratis Myndr plugin.

x

Myndr vrijblijvend proberen

Je kunt de Myndr-switch 6 weken proberen. Ben je tevreden? Dan schaf je de Switch aan en start je abonnement. Toch niet helemaal tevreden? Dan stuur je de Myndr-switch terug, zonder verdere verplichtingen!

Meer informatie
  • Video 1
  • Video 2
  • Video 3
  • Video 4
  • Video 5