Als eenpitters dorpsschool zijn wij op ict-gebied goed bij en kunnen we ook makkelijk schakelen en beslissingen maken. Sinds een paar jaar heeft ieder kind vanaf groep 5 zijn eigen Chromebook. Met dat er steeds meer Chromebooks op school kwamen, gingen de kinderen natuurlijk ook uitproberen en experimenteren. We merkten daardoor een toename van andere dingen doen op een Chromebook dan wij als leerkrachten graag zagen en dat was een steeds groter wordende bron van ergernis. Voor ons was het geen vraag dat we daar wat aan wilden doen.
Dat ze online andere dingen aan het doen waren dan de bedoeling was, merkten we bijvoorbeeld bij het rondlopen. Kinderen verzinnen echt van alles. Ze zetten hun beeldscherm bijvoorbeeld op heel donker en denken dat we het dan niet zo snel zien. Als je bij kinderen komt kijken dan klikken ze snel wat weg, maar dan vergeten ze dat er bovenaan nog drie tabbladen openstaan. Dat zie je dus gewoon als je rondloopt en als je wat langer meeloopt in het vak dan voel je dat ook gewoon wel aan. En ze zijn trouwens ook niet te beroerd om elkaar te verlinken af en toe.
In een gesprek met iemand van ons ICT-beheer werd myndr getipt. Wij zien het eigenlijk als een tussenoplossing en omdat hij niet zo duur was hebben we gezegd: oké, dat gaan we op korte termijn doen. We gaan in de toekomst misschien ook een systeem gebruiken waarbij we op schermen mee kunnen kijken, maar daar moet je je ICT-structuur weer voor aanpassen, dus dat is niet zomaar van vandaag op morgen gebeurd. Welke rol de myndr dan inneemt weet ik nog niet, het zou elkaar wellicht kunnen aanvullen.
Wij werken op onze school sinds 2 jaar met ‘pleinen’. Dat betekent dat de kinderen een deel van de dag naar een niveaugroep gaan. Ze vliegen dan uit en zitten door de school op niveau in plaats van in hun klas bij elkaar. Daardoor hoeft de leerkracht nog maar op één niveau les te geven in plaats van drie of vier. Wat er gebeurde toen we myndr net hadden was dat ik in de klas de myndr op stand 1 had gedraaid en dat de leerlingen vervolgens met hun Chromebook uitvlogen naar hun niveaugroep maar niet bij hun methode konden. Dus dat was niet zo handig. Nu zet ik de stand veel meer open, zodat de leerlingen bij al hun methodes kunnen.
Nu we met myndr werken kunnen we het internet in de klas sturen. Dus het werkt. Sterker nog: het werkt zo goed dat wij in de eerste week van het thuiswerken (de lockdown van dec. 2020, red.) mailtjes kregen van ouders dat de kinderen niet bij bepaalde programma’s konden. De kinderen hadden hun Chromebook mee naar huis genomen en zelfs daar liepen ze ertegenaan, omdat ik hem hier te dicht had staan. Maar thuis moeten ze er natuurlijk gewoon vrij op kunnen werken.
Alle reviewsJe kunt de Myndr-switch 6 weken vrijblijvend proberen. In deze periode helpen we je om het internet op school veilig te reguleren. Meld je aan en je kunt gelijk beginnen!
* Je ICT beheerder kan kosten in rekening brengen voor het installeren van de gratis Myndr plugin.